Rabu, 18 Mac 2015

Enjin 6 Silinder (motorsikal)





Enjin 6 Silinder Sebaris @ 6 Inline
Sebuah enjin yang sangat kompleks yang dihasilkan lewat 70-an dan awal 80-an. Enjin 6 Silinder Sebaris direka bagi kuasa kuda, saiz dan multi-silinder dalam peperangan siapa yang layak menjadi raja dalam pengeluaran Enjin yang berkuasa. Enjin ini hanya terdapat pada motorsikal 1000cc keatas seperti Z1300, CBX1000 dan menawarkan kelajuan yang lebih pada pada gear tertinggi, kuasa kuda dan juga kelembutan enjin lebih baik dari Enjin 4 silinder sebaris.

Malangnya kekurangan Enjin ini melebihi kelebihannya. Terlalu banyak bahagian yang bergerak, terlalu kompleks untuk masa, terlalu mahal untuk diservis dan terlalu berat.

Contoh keratan rentas Enjin 6 Silinder Sebaris

Contoh Motorsikal menggunakan Enjin 6 Silinder Sebaris
(BMW K1600gtl)


Enjin Boxer 6
Dengan usaha Honda untuk menyediakan pengguna melancarkan Enjin Boxer 6 mereka.sejarah telah berulang apabila honda memperkenalkan enjin 6 silinder yang rumit dalam enjin ini jenis ini. Seperti Seperti 6 Silinder Sebaris, enjin ini adalah bertujuan untuk pasaran Touring (Cruser).

Buat masa ini, hanya Honda yang menjadi pengeluar yang menawarkan enjin ini.  penyelenggaraan Enjin ini juga mahal dan enjin juga sangat berat. Tetapi untuk perjalanan jauh, ianya berbaloi untuk dimiliki. Kelebihan Boxer 6 seperti jumlah tork yang tinggi dan kuasa kuda, julat RPM baik dan kelancaran dijana oleh enjinnya. Enjin ini hanya dikeluarkan bagi cc besar seperti 1500cc keatas.

Keratan Rentas Enjin Boxer 6


Motorsikal yang menggunakan Enjin Boxer 6
(Honda Goldwing)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan