Selasa, 17 Mac 2015

Enjin 1 silinder. (Motorsikal)


Enjin Satu Silinder

Enjin Satu Silinder Honda CBR250

Ciri-ciri 
Enjin satu silinder mudah dan padat, dan sering memberikan kuasa maksimum. Penyejukan adalah lebih mudah daripada dengan berbilang silinder, berpotensi menjimatkan berat apabila penyejukan udara digunakan.

Enjin satu silinder memerlukan menggunakan lebih "Flywheel" daripada enjin berbilang silinder, dan jisim berputar agak besar, menyekat pecutan dan perubahan mendadak dari segi kelajuan. Dalam susunan asas, enjin jenis ini terdedah kepada getaran, walaubagaimanapun, dalam sesetengah kes ia boleh dikawal menggunakan "balence shaft"


Kebaikan dan Keburukan
Enjin satu silinder mudah dan ekonomi dalam pembinaan. Getaran yang dihasilkan boleh diterima dalam banyak aplikasi, manakala kurang diterima pada orang lain.  Counterbalance shaft dan counterweights boleh dipasang tetapi kerumitan itu cenderung untuk mengatasi kelebihan yang disenaraikan sebelum ini.

Komponen seperti "crankshaft" enjin satu silinder perlu hampir kuat seperti yang ada di enjin berbilang silinder yang kapasiti sama setiap silinder,  bermaksud beberapa bahagian adalah berkesan empat kali lebih berat daripada apa yang perlu untuk jumlah anjakan enjin.

Contoh-Contoh Motorsikal dan Enjin 1 Silinder.


Bahasa Mudah 1 Silinder ni menggunakan 1 Piston

Enjin Scooter 1 Silinder

Motor Moped@ Cub

Street Bike
Dirt Bike @ Motorcross

Sportbike 

p/s :Bukan Semua Motorsikal menggunakan enjin 1 silinder dari kategori Sportbike, cruser dan juga Streetbike. Ada yang menggunakan enjin berbilang silinder. Dari 2 Silinder hinggakan ke 6 Silinder. Ini penulisan ringkas saya berkenaan enjin 1 silinder. Next Time Saya menulis berkenaan jenis-jenis enjin motorsikal dan jenis-jenis model yang menggunakan enjin tersebut secara ringkas dan pemahaman saya berkenaan enjin tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan