Rabu, 18 Mac 2015

Enjin 2 silinder (Motorsikal)





Dua Silinder
 Enjin motosikal dua silinder boleh didapati dalam tiga Jenis:

1- Enjin motosikal berbentuk V, yang biasa dikenali sebagai "V-TWIN"
Piston dalam enjin ini adalah sama dalam saiz dan mereka biasanya bersudut antara 60 hingga 90 darjah. Mereka lebih berkuasa daripada enjin satu silinder disebabkan oleh anjakan yang lebih besar dan kuantiti yang lebih besar daripada bahan api dibakar dalam setiap strok. V Twins boleh menyampaikan tork yang baik pada RPM rendah.
Konfigurasi bentuk V juga mengurangkan getaran sebagai kuasa-kuasa yang dihasilkan oleh setiap omboh mengimbangi satu sama lain.
 Enjin motosikal yang paling terkenal berbentuk "V" adalah Harley Davidson.

Contoh Enjin V - Twin

Ducati dengan enjin V-TWIN nya

Harley Davidson Dengan enjin V - TWIN nya


2- Side-by-Side atau konfigurasi silinder menentang
Biasanya dipanggil konfigurasi 'BOX' atau 'BOXER', enjin motosikal menghasilkan kuasa baik dan tork dengan getaran rendah. Tidak semua orang suka konfigurasi ini kerana silinder menonjol keluar sisi. Ini boleh disebabkan untuk "cornering" menjadi sukar.
Satu lagi cabaran kepada motosikal menggunakan enjin boxer adalah keperluan untuk melindungi kaki penunggang terhadap haba yang dihasilkan Piston enjin.
Motorsikal Triumph telah menggunakan konfigurasi ini dalam beberapa model mereka, tetapi jenama yang terkenal dengan enjin motosikal jenis "BOXER" yang terbaik adalah jenama BMW.

Pandangan dari depan enjin "BOXER"

BMW GS1200 antara contoh menggunakan enjin "BOXER"


3- Enjin Sebaris atau Inline.
enjin 2 sebaris atau 2 inline biasanya dipasang melintang, Bahagian silinder dengan bahagian atas aci engkol, manakala paip ekzos di bahagian hadapan, Terdapat tiga konfigurasi aci engkol untuk enjin ini iala 360 °, 180 °, dan baru 270 °. Kembar selari biasanya mempunyai 2 "Main Bearing".
Kebanyakan Jenama motorsikal Sport, touring dan streeb bike menggunakan enjin jenis ini seperti Yamaha, Honda dan Kawasaki. Di negara kita Motorsikal dari enjin ini banyak dijumpai diatas jalan raya seperti Kawasaki Z250, Er6, Versys, dan zx2r.

Keratan Enjin 2 Inline

Contoh Motorsikal menggunakan enjin jenis 2 Inline adalah kawasaki ER6

Contoh Motorsikal menggunakan enjin @ inline seperti Yamaha R-25


Tiada ulasan:

Catat Ulasan